ÍNDEX
1. Definició de Webquest
2. Tipus de Webquest
3. Parts d’una Webquest
4. Exemples de Webquest
5. Definició de Caça del Tresor
6. Exemples
1. Què és una Webquest? Definició:
- Una forma d’utilitzar didàcticament internet.
- Una activitat de recerca d’informació
de forma guiada.
- L’activitat se centra en l’ús de la
informació, anàlisi i síntesi, més que en la recerca. L’objectiu principal es seguir una
serie de pasos que nosaltres a anem a tindre en compte per a fer una activitat.
- Els alumnes treballen autònomament
construint el coneixement.
- El docent orienta tot aquest procés.
2. Tipus de Webquest
Webquest a curt termini
-
Dissenyades per a ser acabada
d’un a tres períodes de classe.
-
És l’adquisició i integració
del coneixement d’un determinat contingut d’una o diverses matèries.
Webquest a llarg termini
-
Dissenyada per a realitzar-se
en una setmana o un mes de classe.
-
Implica major nombre de
tasques; solen culminar amb la realització d’una presentació amb una eina
informàtica.
3. Parts d’una Webquest
- Introducció: es presenta el
plantejament general de la Webquest a tot el grup.
- Tasca: s’identifica amb l’objectiu
final de la Webquest, allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la Webquest.
- Procés: on s’indiquen les activitats
i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos.
- Avaluació: on s’indiquen els
aspectes que es valoraran i com es valoraran.
L’alumne ha de saber què s’avaluarà. De totes les
activitats que plantegem han d’estar incloses en la rúbrica d’avauació.
Exemple:
És
incapaç
0-3
|
No ho té clar
3-5
|
Ho sap
fer, però amb dificultat
5-8
|
És molt
capaç
9-10
|
|
Activitat 1
(objectiu)
|
||||
Activitat 2
(objectiu)
|
- Conclusió: on apareixen unes
reflexions finals.
- Orientacions per al professor: on
apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest en classe. Exemples: que
treballen els alumnes en grups perquè és una activitat un poc complicada.
4. Exemples de Webquest
Font bibliogràfica de Webquests: webquest.xtec.cat/enlla
5. Definició de Caça del Tresor
- La caça del tresor són una
sèrie de preguntes i una llista d’adreces o pàgines web de les quals poden
extraure’s o inferir-se les seues respostes.
- Existeix una pregunta final
que serveix per a poder integrar tots els coneixements que s’han desenvolupat
en els passos anteriors.
- Són una eina TIC excel·lent
per a utlitzar-se en el saló de classes sota el principi que “primer és la
metodologia i després la tecnologia”.
- Presenta l’avantatge que
aquesta metodologia es pot utilitzar sense Internet. Per a això són necessaris:
revistes, periòdics i/o llibres.
6. Exemples de caça del tresor
Busquem en Google: Caça del tresor, i
cliquem la primera opció i, dins d’aquesta, ejemplos
y enlaces. Dins d'aquesta pàgina trobarem un gran nombre d'exemples de Caça del Tresor ja creats.
INFORMACIÓ ADDICIONAL
La caça del tresor
He trobat aquesta pàgina molt interessant perquè ens ofereix una manera diferent de conéixer un dels recursos que ens ofereix Internet, com és l'elaboració d'una caça del tresor. La pàgina web és la següent:
http://www.materialesdelengua.org/WEB/cazatesoros/caceradeltresor.htm#introducción
Per a explicar-nos i fer-nos saber més sobre la caça del tresor, s'ha elaborat una caça del tresor que tracta el seu propi tema, és a dir, la informació que se'ns ofereix, així com la que hem de cercar gira entorn a aquest tema. Un altre aspecte positiu d'aquesta pàgina és que en l'apartat de recursos podem trobar enllaços a altres pàgines i dins d'aquestes, nous enllaços per a poder saber-ne més. Pel que fa a l'apartat d'avaluació, trobem un exemple de rúbrica amb el que s'avaluarà, en aquest cas, l'elaboració de la nostra caça del tresor.
Més enllà d'una activitat
J.Bruner (psicòleg i pedagog) defensa la idea de que els estudiants com millor aprenen és mitjançant el descobriment. És clar que els professors els han de ser d'ajuda oferint-los el material que puguen necessitar i guiant el procés de la seua activitat, però això està molt lluny del que moltes altres persones consideren correcte: millor si els oferim tot el material necessari i ells només l'estudien.
Per experiència pròpia, segurament qualsevol persona considera que s'aprén més mirant i fent que només mirant. Basant-nos en aquesta idea, és que volem defendre que un alumne interioritzarà molt més si interactua ell mateix amb la matèria.
Així, segons J.Bruner, els objectius d'aquest tipus d'aprenentatge constructivista són els següents:
He trobat aquesta pàgina molt interessant perquè ens ofereix una manera diferent de conéixer un dels recursos que ens ofereix Internet, com és l'elaboració d'una caça del tresor. La pàgina web és la següent:
http://www.materialesdelengua.org/WEB/cazatesoros/caceradeltresor.htm#introducción
Per a explicar-nos i fer-nos saber més sobre la caça del tresor, s'ha elaborat una caça del tresor que tracta el seu propi tema, és a dir, la informació que se'ns ofereix, així com la que hem de cercar gira entorn a aquest tema. Un altre aspecte positiu d'aquesta pàgina és que en l'apartat de recursos podem trobar enllaços a altres pàgines i dins d'aquestes, nous enllaços per a poder saber-ne més. Pel que fa a l'apartat d'avaluació, trobem un exemple de rúbrica amb el que s'avaluarà, en aquest cas, l'elaboració de la nostra caça del tresor.
Més enllà d'una activitat
J.Bruner (psicòleg i pedagog) defensa la idea de que els estudiants com millor aprenen és mitjançant el descobriment. És clar que els professors els han de ser d'ajuda oferint-los el material que puguen necessitar i guiant el procés de la seua activitat, però això està molt lluny del que moltes altres persones consideren correcte: millor si els oferim tot el material necessari i ells només l'estudien.
Per experiència pròpia, segurament qualsevol persona considera que s'aprén més mirant i fent que només mirant. Basant-nos en aquesta idea, és que volem defendre que un alumne interioritzarà molt més si interactua ell mateix amb la matèria.
Així, segons J.Bruner, els objectius d'aquest tipus d'aprenentatge constructivista són els següents:
- Superar les limitacions de l’aprenentatge mecanicista.
- Estimular als alumnes perque formulen suposicions intuitives que posteriorment intentaran confirmar sistemàticament.
- Potenciar les estraègies metacognitives i aprendre a aprendre. Partim de la idea que el procés educatiu és al menys tant important com el seu producte, ja que el desenvolupament de la comprensió conceptual i les desetresses i estretègies cognitves és l’objectiu de l’educació més que l’adquisició de informació actual.
- Estimula l’autoestima i la seguretat.
De forma més breu, direm que el que volem amb la proposta d'activitats com els presentades en una WebQuest, és que els alumnes gaudisquen fent el seu treball i que realment aprenguen. De res ens beneficia que un dia memoritzen tot un temari, si al dia següent hauran oblidat més de la meitat. Quan formem part d'una activitat, interioritzem molt més el seu procés i, a més, ens resulta menys esforç dur-la a terme ja que, fins i tot, ens pot resultar atractiva, entretinguda i interessant.
Font d'informació:
http://eticg4.wikispaces.com/7.+Aprenentatge+per+descobriment
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada