dijous, 6 de març del 2014

TEMA 5: LA WEB 2.0

ÍNDEX     (tema 11; punts 1,2,3,4,5 i 14)


  1. INTRODUCCIÓ
  2. DIFERÈNCIES ENTRE LA WEB 1.0 I LA WEB 2.0
  3. APLICACIONS DE LA WEB 2.O
  4. IMPLICACIONS EDUCATIVES DE LA WEB 2.0
  5. INFORMACIÓ ADICIONAL

1. INTRODUCCIÓ

La estructura actual d'Internet (també coneguda com a red o web) no és la de fa uns anys, i els recursos que podem trobar ofereixen noves possibilitats inexistents anteriorment. Per aquest motiu, en els punts que segueixen a la Introducció azalitzarem quina estructura de web existeix actualment i com podem fer ús d'aquesta per al procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aquesta nova Web és la 2.0 que va suposar l'evolució de les aplicacions tradicionals cap a les aplicacions web enfocades a l'usuari (va irrompre l'any 2004). 
La col·laboració i participació es converteixen en característiques principals de les accions que es desenvolupen en la Web 2.0. Amb aqueta és possible una interconnexió social molt major. Hem passat d'un model d'Interneton l'usuari era receptor de la informació existent en la red (Web 1.0) a un model en què l'usuari és emissor i receptor al mateix temps i, també, autor de continguts (Web 2.0).
Hi ha hagut una evolució del "llegir" a Internet a "llegir i escriure" a Internet.


2. DIFERÈNCIES ENTRE LA WEB 1.0 I LA WEB 2.0

Característiques de la Web 1.0
  • Pàgines Web estàtiques
  • Els continguts són produits pel Webmaster (qui ha prodit aquesta pàgina web)
  • L’arquitectura de treball és Client-Servidor (ens conectarem a un servidor i arreplegarem la informació que podem trobar a aquest servidor, però no ih podriem interactuar)
  • Visualització dels continguts mitjançant un navegador Web (tenim un contingut a internet i l’única manera de visualitzar el contingut és mitjançant un Navegador Web, mateixa característica que en la Web 2.0)
  •  És necessari tenir instal·lat un programari client en l’ordinador (és necessari tindre instal·lat un programa per poder treballar amb aquest. En canvi, en la Web 2.0 no és necessari)

Característiques de la Web 2.0
  • Gran interacció entre els usurais
  •  La plataforma de treball és la pròpia pàgina web( no és necessari tenir instal·lat un programari client pen l’ordinardor)
  • Contingut dinàmic (la informació que hi trobem és dinàmica, no sempre es té la mateixa informació)
  • Visualització mitjançant navegador, Lector RSS (no has de ficar-te directament a la pàgina per veure una determinada informació, automàticament ens arriba la nova informació que s’ha actualitzat i amb la que hem tingut contacte anteriormet)
  • L’escriptura Web és compartida
  • La unitat mínima de contingut o article
  • Tots som autors de la informació (no només pot escriure la persona que el crea)


3. APLICACIONS DE LA WEB 2.0

Aplicacions de la Web 2.0 segons l’activitat a la qual es destina:
  1.  Per a expresar-se, crear i publicar: Blocs, WikiS
  2. Per a compartir, publicar i crear informació: PodCast, Youtube, Flickr, Del.lici.ous, SlideShare
  3. Xarxes Socials: Second Life, Twitter, Facebook
  4. Per a accedir a informació d’interés: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats.



4. IMPLICACIONS EDUCATIVES DE LA WEB 2.0
  •  És un espai social horitzontal i ric en fonts d’informació
  • Està orientat al treball autònom i col·laboratiu
  • Crític i creatiu, fomenta l’expressió personal
  • Permet investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre
  • Facilita un aprenentatge més autònom, major participació en les activitats grupals
  • Hi ha més interés i motivació
  • Permet elaborar materials (sols o en grup), compartir-los i sometre’ls a comentaris dels lectors
  • Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts
  • Possibilita noves activitats d’aprenentatge i avaluació
  • Millora competències digitals (cercar, processar, comunicar)
  • Creació i gestió de xarxes de centres i professors    

5. INFORMACIÓ ADDICIONAL

1

Amb aquesta imatge, podem fer-nos una lleugera, però clara idea de què ens ofereix la Web 2.0. Els usuaris poden tindre accés a les ferramentes seguint uns mitjans. També podran accedir als serveis que ofereix aquesta Web 2.0, i no només accedir-hi, sinó que també ser els creadors de serveis i mitjans per permetre a altres persones l'ús de noves ferramentes. És a dir, amb la Web 2.0, podem tant rebre com oferir. Ens permet, per tant, participar, interactuar, conversar i  accedir a continguts, així com afegir-los nosaltres mateixa. 



2

Una pàgina molt interessant que hi ha a Internet és aquesta: La web 2.0 recurso educativo
Dins d'aquesta podrem trobar un quadre amb informació realment interessant per a qualsevol docent de l'actualitat. Aquest quadre inclou diverses ferramentes de la Web 2.0 que podem usar a l'aula, quines són les seues característiques, funcions i alguns exemples. A més d'aquest quadre, trobem altra informació com més enllaços de ferramentes de la Web 2.0 per a l'ús educactiu, ventages i inconvenients i com implantar la Web 2.0 en el procés d'ensenyament-aprenentatge.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada