divendres, 7 de febrer del 2014

TEMA 1: LES TIC I L'EDUCACIÓ PRIMÀRIA

La incorporació de les TIC als centres educatius ha fet necessària la modificació del model educatiu tradicional.L'objectiu de tot açò és una millora en el procés d'ensenyança aprenentatge, un aprenentatge més autònom, contructiu i significatiu. Així, també s'amplien i modifiquen les funcions del professorat.

A més de l'esmentat anteriorment sobre les TIC, la LOE (2006) també explica unes característiques relacionades amb l'ús que s'ha de fer d'aquestes:

- Hem de ser crítics amb les TIC i amb la informació que obtenim amb aquestes.
- Han d'estar presents, però no pensar-les com a solucions de problemes.
- Poden donar lloc a l'adicció.
- Sempre han d'usar-se amb alguna utilitat.
- S'ha de tindre una formació prèvia.
- El professorat ha de ser l'eix al voltant del qual gire el desenvolupament de les TIC.
- No s'han d'usar per fer exactament el mateix que es feia amb les tecnologies tradicionals.
- L'important no és allò tecnològic, sinó l'educatiu.
- Les TIC no generen per sí mateixes l'aprenentatge.
- L'alumnat ha d'aprendre activament amb la tecnologia.
- Ens poden servir per buscar, cosultar i elaborar informació i per relacionar-nos i comunicar-nos amb altres persones.
- Poden fer-se servir tant per a treball individual com per a treballs en grup.

PLA TIC

El Pla TIC forma part dels components del projecte educatiu.
L'objectiu principal d'aquest pla és el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital.i la capacitat d'integrar les TIC en el procés educatiu.

Les característiques principals són:
- Contenir objectius clars: explicar les seues expectatives, metes i objectius amb respecte a les TIC.
- Estar contextualitzat: fer diagnàstic previ de l'estat de les TIC al centre per identificar els punts forts
  i febles i determinar els objectius.
- Ser viable i flexible: especificar temps, estratègies, responsables i indicadors d'evaluació i evitar
  simples intencions.
- Estar consensuat: adopció del pla per part de la comunitat educativa. Si es compta amb una bona
  participació, les garanties d'èxit aumentaran.
- Estar organitzat: es tracten una gran diversitat d'aspectes. És necessari coordinar el treball.

Elements del Pla TIC:

- Objectius generals del Pla: expectativos del centre smb respete a les TIC referente las següents àmbits: comunista educativa, formación del professorat, gestió del centre i gestió de recursos.
Haurem de tindre en compre, també, de quina forma està organitzat el centre. Les modalitats bàsiques d'organització són les següents:
        - Tallers i rincons:selección, organización i distribución de materials i recursos simples i    
           organitzats per temes.
        - Departaments d'activitats complementàries o extraescolars:permet el treball de l'alumnat en
           situacions flexibles d'agrupament gràcies a la seua visibilidad i sonoritat.
        - Centres de recursos: requereixen l'existència de responsables de medis al centre que hagen
           cursat disciplines relacionades amb la tecnología educativa.

- Contextualització del Pla TIC: hem de tindre en compte com el context pot influir en la integración de les TIC. Atendre a:
         - Nivell econòmic dels alumnes i les característiques socials i culturas de les families.
         - Trajectòria de les TIC en el centre.
         - Projecte d'innovació educativa que explique com es poden emprar les TIC al centre.
         - Característiques del professorat: formación, actitud front a les TIC...
         - Saber de quina recursos, espai, materials... disposem per poder usar les TIC.

- Estratègies per a l'elaboració, coordinación i difussió del Pla TIC en el centre: és important repartir les diferents tasques entre diversos responsables i tindre un coordinador. Les tasques del Pla TIC es recullen en les següents categories:
          - Tasques d'elaboració, difusió i revisió del Pla TIC de centre.
          - Tasques organitzatives: coordinar les recursos TIC smb criterios pedagògics, controlar i
             registrar el software...
          - Tasques dinamizadores: promoure, donar suport i informar sobre les TIC.
          - Altres tasques. Siempre evitar concentrar tot el treball en una mateixa persona.
       
- Organització d'infraestructures i recursos disponibles:
          - Fer l'inventari de recursos tecnològics disponibles.
          - Organitzar la zona compartida de la Xarxa Medusa*, orientaciones i criteris d'us.
            *En Canàries, va ser una macroxarxa per compartir documenta d'Educació Primària i   
             Secundària.
          - Determinar l'ús d'espais i recursos: horaria, prèstecs i normes d'ús.

Tractament de la información i competència digital a la programación d'aula:
          - En les diferente àrees i nivells educatius.
          - Atenció a la diversitat i NEAE des del tractament de la información i competències digitals.
          - Seqüenciació dels continguts d'alfabetització digital.

Competència digital (definicions)

"Ús confiat i crític dels mitjans electrònics per al treball, l'oci, i la comunicació" (Ferrés, 2007, 102).
Capacitat de buscar una informació, saber si eixa informació és adequada, procesar la informació, generar un coneixement i transmitir-lo.


Competències digitals dels docents, les seues funcions:

- Diagnòstic de necessitats: conéixer a l'alumnat i establir el diagnòstic de les seues necessitats.
- Preparar les classes: organizar situaciones d'aprenentatge tenint en compte les característiques de l'alumnat. Dissenyar estratègies d'ensenyament-aprenentatge i planificar cursos.
- Buscar i preparar materials per als/les alumnes: elegir les materials i com usar-los. No dinar-lis ús descontextualitzat. Tindre en compte les coneixements previs de l'alumnat.
- Motivar a l'alumnat: despertar el seu interés.
- Docència centrada en l'estudiant, tenint en compte la diversitat: mantindre l'ordre del desenvolupament de les classes, proporcionar informació, facilitar la comprendió dels continguts bàsics i fomentar l'autoaprenentatge, propasar activitats d'aprenentatge i orientar la seua realizació, fomentar la participación dels estudiants, asesorar l'ús dels recursos i evaluar.
- Oferir tutoria i exemple: fer seguiment i ajudar als estudiants, i ser exemple d'actuació i portador de valors.
- Investigar a l'aula amb les estudiants, desenvolupament professional continuat: buscar novas estratègies didàctiques i noves possibilitats d'ús dels materials.
- Colaboració en la gestió del centre.


3 Finalitats de la competència digital:

1. Aprendre sobre les TIC: alfabetitzar als alumnes i ajudar-los a aprender vocabulari específic. (Coneixements)
2. Aprendre de les TIC: analitzar la informació que poden obtendré mitjançant les TIC.
3. Aprendre amb les TIC: saber usar-les com a potente eina per organitzar la informació, processar-la i orientar-la per conseguir el nostre fi.

3 Components de la competència digital:

1. Coneixements: saber què.
    Exemple: saber què és un ordenador, un sistema operatiu, una pàgina web, tindre els coneixements
    essencials del processament de la informació les utilitats fonamentals, tindre els coneixements  
    bàsics sobre les xarxes generals i internet.
2. Destresses: saber com, saber usar. 
    Exemple: Saber com funciona un sistema operatiu, saber com han fet caviar les TIC tot allò que  
    ens envolta.
3. Actitud: és important tindre una actitud possitiva front a les TIC, ser crítics smb aquistes i la
    informació que obtenim d'elles, saber emprar-les en cada moment, tindre interés per usar-les com a
    eina d'aprenentatge i de comunicació i per seguir aprenent nous usos i possibilitats.



INFORMACIÓ ADICIONAL


Imatge representativa de l'úes de les TIC
 

(Font: http://blocs.xtec.cat/edutic/2008/01/27/les-tic-requereixen-adaptar-la-metodologia-docent/)

Aquesta imatge ens permet reflexionar, amb un element més visual, com les TIC poden perdre totalment la seua utilitat si nosaltres, els responsables, no fem un ús responsables d'aquestes. Així, amb la tot allò que diu la figura del mestre al dibuix dins de la bafarada fa una burla sobre com una eina tan important actualment i amb trets realment possitius com són les TIC, poden resultar inservibles i, fins i tot, aborrides si no en fem un bon ús.



Comentari de l'article: Les TIC i la violència escolar  (punxar per veure l'enllaç)

Amb aquest article, una vegada més, es fa referència a la importància d'un bon ús de les TIC. Sembla que aquestes ens faciliten molt el treball, però hem d'estar assabentats dels seus aspectes negatius per tal d'intentar prevenir-los o, com a mínim, posar una eficaç solució. 
Amb les noves tecnologies, els xiquets de primària i tota la societat en general, tenen molt fàcil això de penjar vídeos a internet. El problema és: quin és el contingut d'eixos vídeos? Aquesta pregunta és un poc el que resaltar este article. Hem d'ajudar i animar als alumnes a que facen un ús de les TIC, però sempre un ús responsable i crític pel que fa a tota la informació a la que poden tindre accés o a la informació que ells mateixos afegeixen.














Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada