dilluns, 28 d’abril del 2014

Tema 10

1. DEFINICIÓ DE XARXES SOCIALS.

Característiqeus més rellevants de les xarces socials:

  • Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social.
  • Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
  • Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
  • Són llocs web que oferixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
  • Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, etc en una mateixa interfície.
  • Exemples de Xarxes Socials més importants: Twitter, Facebook, MySpace, Ning, Second Life, Tuenti.
Font: http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/images/upload/IsabelPonce/bocadillo2.jpg




2. TIPUS DE XARXES SOCIALS


Hi ha dos tipus de xarxes socials: segons l'activitat i segons el contingut.

Segons l'activitat:

Microblogging: permeten enviar i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter, Muugoo, Plurk.

Jocs: els usuaris potencials són aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second Life, Haboo.

Geolocalització: permet saber la posició d'un objecte, persona, monument. Foursquare, Metaki.

Marcadors socials: a través d'etiquetes classifiquen, emmagatzemen, enllaços per a ser compartits. Digg, Diigo, Mister Wong.


Segons contingut:

Fotos: permeten emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies. Fotolog, Flickr, Panoramio.

Música: permeten escoltar música a més de classificar-se i compartir-la. Last Fm, Grooveshark, Spotify.

Vídeos: permet crear perfils i llistes d’amics. Youtube, Vimeo.

Documents: es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd, Slideshare.

Presentacions: permeten classificar i compartir les presentacions professionals. Slideshare, Glogster, Prezi.

Notícies: permeten veure la informació que més interessa. Digg, Meneame.
Lectures: es poden classificar les preferències literàries. WeRead.



3. USUARIS POTENCIALS. tema 16

  • Social media selectors: orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referència (40%)*. Coneguts com a Community manager.
  • Simple social network: motivats per la dimensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social (33%)*.
  • Trend followers: l’entreteniment i la informació d’esdeveniments i festes constitueixen el seu principal leivmotiv (forma d'actuar), (19%)*.
  • Social media addicts: tenen una clara intencionalitat “professional” (10%)*. Usuaris que empren les xarxes socials de forma exagerada.

*Les xifres en tants per cent fan referencia a la gent que els usa


4. FACEBOOK I TWITTER

Facebook
  • Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz .
  • Originalment era un lloc per a estudiants de la universitat d’Harvard, però actualment està obert a qualsevol persona que tinga un compte de correu electrònic.
  • Disposa d’una llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns.
  • Existeix la possibilitat d’incloute fotos i vídeos al mur.

Twitter
  • La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l’usuari.
  • Els usuaris poden subscriure’s  als tweets d’altres usuaris.
  • Per defecte, els missatges són públics, podent difondre’s privadament mostrant-los únicament a seguidors.



5. APLICACIONS EDUCATIVES DE TWITTER I FACEBOOK:

Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa:
  • Avís sobre la publicació de butlletins informatius periòdics.
  • Informacions de caracter més oficial, com beques, dates d’exàmens,...
  • Com agenda i recordatori d’esdeveniments tals com reunions o trobades.


Establir un canal de noticies en diferit mitjançant l’ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.

Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d’un fòrum de discussió, l’abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris.


Alguns exemples d’aplicacions educatives:

Twitter:

- https://twitter.com/artisticbcn
- https://twitter.com/jardindearena
- https://twitter.com/amordedios


Facebook:

Al Facebook es poden crear grups que poden aprofitar-se per a la reflexió dels problemes que anem enfrontant. També podem usar els esdeveniments per a recordar activitats, lectures, proves, exàmens... als nostres alumnes. A més, també està l'opció d'elaborar les nostres pròpies enquestes amb contingut educatiu i una raó didàctica, però sense oblidar que és més convenient que siguen entretingudes, simpàtiques i senzilles.

Study Groups: és una manera ràpida i fàcil de col-laborar amb els companys de classe i planificar tasques per als seus cursos. Molt semblant al Google Drive.

Mathemathical Formules: amb aquesta aplicació podràs escriure missatges en el mur dels teus amics amb fórmules matemàtiques, aquestes fórmules s’escriuen amb la sintaxi de Latex.

CiteMe: amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teues notes amb format de WorldCat. Ens permet tenir les referències dels textos que copiem.

BooksiRead: pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit també pots consultar les opinions d’uns altres o buscar usuaris amb gustos similars.



               INFORMACIÓ ADDICIONAL



ANEM ALERTA!


 Font
Font: http://propuestastic.elarequi.com/propuestas-didacticas/el-trabajo-en-red-y-las-redes-sociales/el-uso-educativo-de-las-redes-sociales/

Aquesta imatge representa molt bé les alertes que hem de tindre amb els nostres alumnes quan des de l'aula els oferim que usen aquestes ferramentes: facebook, twitter...
Pel que fa al temps, hem de controlar que no s'excedisquen i així, evitar sempre l'addicció. A més, hem de tindre en compte la freqüència amb què les usen i els llocs. Els alumnes han d'entendre que segons la situació i context en el que estiguen serà correcte, o no, l'ús d'aquestes xarxes socials. Per últim, recordar que hem de controlar la informació a la que els alumnes accedeixen mitjançant ferramentes com les que hem comentat anteriorment. No hem d'oblidar que Internet és un abanic molt ampli d'informació i n'hi ha molta que no és recomanable per a alumnes d'Educació Primària. 

Com en moltes altres entrades ja hem dit, repetim que, tot i que Internet ens pot ajudar molt i oferir ferramentes molt útils per a la docència, açò pot convertir-se en una cosa totalment contrària si l'ús que fem d'aquests no és el correcte.



NO TINGUEM POR A LES XARXES SOCIALS

Font: http://www.tecnodiva.com/wp-content/uploads/2012/05/ESCUELA_FACE_EMPIEZAN.jpg


Pareix que quan parlem de xarxes socials, no podem fer-ho de l'educació. Sembla per a la majoria de persones que aquests dos termes són incompatibles i que només s'ha de fer ús de les xarxes socials una vegada ja es tenen tots els deures fets, com a ferramenta de distracció. Amb això no vull dir que mentre un nen estiga fent els seus deures puga o haja d'estar xatejant amb el seu amic pel Facebook i parlant sobre quins plans tenen per al cap de setmana. Recordem una cosa: qualsevol extrem pot resultar ser un problema.

El que m'agradaria fer entendre és que podem fer una bona combinació entre ambdues coses i traure un bon resultat. Podem aprofitar el Facebook i l'apartat de Eventos dins d'aquest per a recordar les dates d'entrega dels treballs i alguns examens. D'altra banda, podem fer ús de Twitter per a tractar breus fragments del tema d'alguna assignatura que s'estiga tractant a l'aula. Molt probablement, el resultat serà moltíssim més satisfactori que si demanem als alumnes que escriguen aquests fragments en un tros de paper.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada