diumenge, 2 de març del 2014

TEMA 4: LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DIGITAL.


Índex

     1. Característiques de la Societat TIC 
     2. Què són les TIC?
     3. Característiques de les TIC
     4. Aportacions de les TIC
     5. Limitacions de les TIC

           
1.-Característiques de la Societat TIC

"La societat de la informació és un estadi de desenvolupament social caracteritzat per la capacitat dels seus membres (ciutadans, empreses i Administracions públiques) per a obtindre, compartir i procesar qualsevol informació per mitjans telemàtics instantàneament des de qualsevol lloc i en la forma que es preferisca" (Comisión Sociedad Información, 2003, 5).
  • Gran presència dels “mass media” (tota la informació a la que podem accedir en els diversos formats) i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), amb els seus llenguatges audiovisuals en tots els àmbits de la societat: oci, llar, món laboral...
  • Gran quantitat d’Informació al nostre abast. Cada vegada ens resulta més fàcil accedir a tot tipus d’informació però precisament l’abundància de dades que tenim, ens fa difícil seleccionar en cada cas la informació més desitjada.
  • Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber (especialment en bioenginyeria, enginyeria genètica, noves tecnologies). El coneixement es va renovant veloçment.
  • La fi de l’era industrial. La major part de la població activa dels països en els quals s’ha consolidat la “societat de la informació” treballa en els sector serveis, i sempre amb una forta dependència de les TIC per a realitzar els seu treball.
  • Llibertat de moviment. La “societat de la informació”, sustentada per la voluntat de globalització econòmica i cultural, porta amb si una creixent llibertat de moviment.
  • Nous entorns laborals. Les noves tecnologies revolucionen l’organització dels entorns laborals i obren grans possibilitats  al tele-treball.
  • Tendència a la globalització de la societat.
  • Desigualtat de la incorporació de les TIC en els diferents llocs al món. Açò està donant lloc a una bretxa digital que està derivant en exclusió social.


2.- Què són les TIC?

Conjunt de processos i productes derivats de les eines (maquinari i programari), suports i canals de comunicació, relacionats amb l’emmagatzematge, processament i transmissió digitalitzada de la informació. Exemples: mòbil, PowerPoint o pen-drive perquè ens transmet informació (software i hardware).


3.- Característiques de les TIC

  • Immaterialitat (no és tangible, no es pot tocar una pàgina web).
  • Deslocalització (no té lloc concret, podem accedir a les TIC des de qualsevol lloc si disposem dels mitjans necessaris).
  • Interactivitat.
  • Instantaneïtat (treballar amb qualsevol persona i al instants ens contesta).
  • Reproducció il·limitada (no hi ha un límit establert respecte al seu ús).
  • No linealitat (hiperenllaços).
  • Interconnexió.
  • Diversitat/multiformat (text, imatge, so).


4.- Aportacions de les TIC

  • Fàcil accés a tot tipus d’Informació, sobre qualsevol tema i en qualsevol format. La informació és la matèria primera que necessitem per a crear coneixement. Tots tenim accés a la informació de qualsevol tipus i aquesta és molt abundant i variada.
  • Instruments per a tot tipus de procés de dades. Els sistemes informàtics, integrats per orinadors, perifèrics i programes, ens permeten realitzar qualsevol tipus de procés de dades de manera ràpida i fiable. Podem accedir tot tipus d’informació si disposem de les eines requerides. Hi ha instruments per a tot tipus de procés de dades.
  • Canals de comunicació immediata, sincrònica i asincrònica, per a difondre informació i contactar amb qualsevol persona i institució del món mitjançant l’edició i difusió de la informació.
  • Canals d’informació: síncrona (diverses persones poden parlar al mateix temps) asíncrona (primer una persona envia un missatge i després, l’altra contesta).
  • Emmagatzematge de grans quantitats d’informació en petits suports de fàcil transport. Tenim la possibilitat de guardar gran quantitat d’informació en eines que ocupen un espai molt menut.
  • Automatització de tasques (per exemple: correu de google per a informar-nos de les tarees de la agenda amb google calendar), mitjançant la programació de les activitats que volem que realitzen els ordinadors.
  • Interactivitat. Els ordinadors ens permeten “dialogar” (dialogar amb l’ordinador, podem tocar amb els dits si la pantalla és tàctil...).
  • Homogeneització dels codis emprats per al registre de la informació mitjançant la digitalització de tot  tipus d’informació.
  • Instrument cognitiu que potencia les nostres capacitats mentals i permet el desenvolupament de noves maneres de pensar.


5.- Limitacions de les TIC

  • Problemes tècnics (principal): incompatibilitats entre diversos tipus d’ordinador i sistemes operatius.
  • Falta de formació: la necessitat d’uns coneixements teòrics i pràctics que totes les persones amb intenció d’usar-les, han d’aprendre. Necessitat d’aptituds i actituds favorables.
  • Problemes de seguretat. Circumstàncies com el risc que es produeixen accessos no autoritzats als ordinadors de les empreses que estan connectats a Internet i el possible robatori dels codis de les targetes de crèdit al comprar en les botigues virtuals.
  • Barreres econòmiques. A pesar del progressiu abaratiment dels equips i programes informàtics, el seu preu encara resulta prohibitiu per a moltes famílies.
  • Barreres culturals. L’ idioma dominant, l’anglés, en el qual es trobem molts dels documents o instruccions. Moltes referències i informacions d’Internet, etc.


INFORMACIÓ ADDICIONAL

Imatge sobre la proporció d'usuaris d'Internet.




Aquest mapa mostra la proporció d'usuaris d'Internet al món (any 2002) on es pot apreciar clarament la concentració als països del nord. 
Per millorar la nostra societat on abunden les TIC, un dels principals objectius hauran de ser lluitar contra qualsevol diferència i desigualtat entre els diferents països.


Què es necessita per a un ambient d'aprenentatge enriquit per les TIC?




(http://www.eduteka.org/imgbd/22/22-27/modelodirec.gif)


Amb aquest esquema, podem entendre més visualment, que les TIC no funcionen per sí mateixa, sinó que depenen de l'ús que nosaltres fem i les explicacions que reben els nostres alumnes sobre el seu funcionament. A més, també podem observar molt resumidament, quins són els recursos digitals i les infraestructures TIC que ens permeten aconseguir un abient d'aprenentatge enriquit per les TIC.


CITA RELACIONADA AMB LES TIC I LA SOCIETAT

"La sociedad de la información genera un proceso de dualización social."   (Elboj, 2000, p.62)

Cada vegada hi ha més sectors socials que no apleguen a eixes capacitats mínimes que la societat de la informació exigeix, de selecció i processament de la informació.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada